Kencing Manis & Shaklee - Saya Dia dan Kamu

Wednesday, May 14, 2014

Kencing Manis & Shaklee

Assalamualaikum to all bloggers...

So today let's discus about the most popular disease in Malaysia which is DIABETES.



KUALA LUMPUR: Kaji Selidik Kesihatan dan Morbiditi Nasional (NHMS) menunjukkan kira-kira 2.6 juta penduduk Malaysia menghidap diabetes tahun lalu.


“Perangkaan daripada NHMS menunjukkan pesakit diabetes di Malaysia meningkat 31 peratus dalam lima tahun berbanding peningkatan 11.6 peratus pada 2006 bagi setiap orang dewasa Malaysia berumur 18 tahun dan ke atas,” katanya selepas merasmikan Persidangan Diabetes Kebangsaan 2012 bertemakan ‘Ke arah Pencegahan dan Pengawalan Diabetes yang Lebih Baik’ di sini, semalam.
 
Sumber Berita Harian.

Apa itu Diabetes?

Secara amnya, Diabetes ( kencing manis ) adalah penyakit yang berpunca daripada kandungan gula yang tinggi dalam darah. Biasanya, paras gula dalam darah dikawal oleh pankreas yang menghasilkan hormon insulin.

Dalam Diabetes ( kencing manis ) disebabkan kekurangan insulin ia menyukarkan proses untuk mengeluarkan gula dalam darah dan turut menjejaskan sel dalaman untuk membekalkan tenaga.

Namun begitu, terdapat dua jenis diabetes ( kencing manis ) iaitu Diabetes Jenis I dan Jenis II

Diabetes jenis I (Insulin Dependent Diabetes Mellitus) berpunca daripada kegagalan penghasilan insulin oleh kelenjar pankreas atau tiada penghasilan langsung. Biasanya, penghidap diabetes jenis I mula mendapat simptom penyakit ketika zaman remaja atau sebelum mencecah usia 40-an. Dek kerana kegagalan penghasilan insulin oleh badan, pesakit memerlukan suntikan insulin dan rawatan bagi mengawal tahap glukosa darah.

Diabetes jenis II berlaku apabila badan tidak menghasilkan insulin atau tidak menggunakan hormon insulin dengan baik. Kerap berlaku di kalangan individu yang berumur 40 tahun ke atas.

Selain pengambilan ubat-ubatan dan suntikan insulin, Pengarah Eksekutif NADI, Prof. Datuk Mustaffa Embong menyarankan supaya pesakit kencing manis mengamalkan pemakanan yang seimbang, kurangkan berat badan dan bersenam.

Bagaimana mengetahui apakah kita menderita Diabetes atau tidak ?

Mereka yang menderita Diabetes sering menunjukkan gejala sebagai berikut :
  • Haus dan banyak minum
  • Lapar dan banyak makan
  • Sering kencing
  • Berat badan menurun
  • Mata kabur
  • Luka lama sembuh
  • Mudah terjadi infeksi pada kulit (gatal-gatal), saluran kencing dan gusi
  • Nyeri atau baal pada tangan atau kaki
  • Badan terasa lemah
  • Mudah mengantuk
Gejala-gejala di atas sering dijumpai, tetapi sesetengah orang gejala-gelaja ini tidak dapat dikesan. Untuk memastikannya, anda disarankan untuk berjumpa doktor.



Siapa yang berisiko menghidap Diabetes ?


Diabetes boleh terjadi pada semua orang. Tapi bagi mereka yang mempunyai sejarah keluarga yang mempunyai Diabetes, lebih besar kemungkinannya untuk menghidap Diabetes. Selain sejarah keluarga, faktor lain adalah mereka yang mempunyai berat badan berlebihan (gemuk), kolesterol tinggi (pola makan yang tidak baik) & Hipertensi. Mereka yang berusia lebih dari 40 tahun disertai dengan kegemukan akan semakin meningkatkan risiko untuk menderita diabetes.   

Bagaimana memastikan menderita Diabetes atau tidak ?


Diagnosis boleh dikesan atau dipastikan apabila hasil pemeriksaan seperti berikut:
  • Gula darah puasa lebih besar atau sama dengan 126 mg/dl
  • Gula darah sewaktu lebih besar atau sama dengan 200 mg/dl
  • Gula darah 2 jam setelah pemberian larutan glukosa 75 gram (pada ujian toleransi glukosa oral) memberikan hasil lebih besar atau sama dengan 200 mg/dl
Bila seseorang mempunyai gejala-gajala biasa Diabetes (banyak kencing, banyak minum, banyak makan, berat badan menurun cepat dan badan lemas), maka hasil pemeriksaan sekali saja di atas sudah menentukan orang tersebut menghidap diabetes.

Tapi bila gejala-gejala biasa tidak ada, digalakkan menjalani dua kali pemeriksaan seperti di atas.

Berapakah target gula darah yang harus dicapai oleh penghidap Diabetes ?


Target dari gula darah adalah individual, so satu pesakit dengan pesakit yang lain adalah tidak sama.Tapi secara umum target yang harus dicapai adalah :

  • Gula darah sebelum makan : 90-130 mg/dl
  • Gula darah 2 jam setelah makan : dibawah 160 mg/dl
  • Gula darah sebelum tidur : 110-150 mg/dl
  • Target untuk HbA1c (gambaran gula darah dalam 3 bulan terakhir) yaitu kurang dari 7%
 Keadaan kecemasan:

* Hipoglisemia -ialah apabila tahap gula dalam darah adalah rendah. Anda akan mengalami sakit kepala, rasa pening, pusing, ketar tangan dan berpeluh. Anda boleh pengsan atau di serang sawan jika kandungan gula anda adalah terlalu rendah
* Diabetes Ketoacidosis adalah keadaan serius apabila tahap gula terlalu tinggi. (Ini biasanya bermaksud anda benar-benar kekurangan insulin). Ia juga boleh di hasilkan oleh tekanan, jangkitan kuman, kecederaan, penggunaan ubatan atau kemasukan wad bagi angin ahmar atau sakit jantung. Anda akan mengalami mengantuk dan tidak sedar diri.
* Hiperglisemia - adalah apabila tahap gula dalam darah tinggi. Anda akan mengalami mengantuk dan tidak sedar diri.

Walaupun anda menghidap diabetes, anda masih boleh menjalani kehidupan normal dan aktif. Anda boleh menjaga diri anda sendiri:


* Penjagaan secara umum:
  •   Penjagaan kulit
+ Mandi setiap hari
+ Keringkan semua bahagian badan dengan sempurna
+ Merawat luka dan calar dengan segera
+ Berjumpa doktor jika luka tidak sembuh selepas 2 - 3 hari.
  • Penjagaan kaki
+ Basuh kaki setiap hari
+ Keringkan semua bahagian kaki dengan sempurna terutama antara celah-celah jari kaki
+ Periksa kaki anda setiap hari untuk luka, calar, melecur atau apa-apa perubahan warna kulit.
+ Potong kuku jari kaki secara lurus
+ Tukar stokin anda setiap hari
+ Jangan berjalan tanpa kasut
+ Selalu pakai kasut yang lembut dan sesuai di guna luar rumah.
  • Mengawasi diri sendiri
+Anda digalakkan untuk melakukan pengawasan glukosa dalam darah. sendiri. Kerap memeriksa tahap glukosa dalam darah boleh memberitahu keberkesanan cara anda mengawal diabetes

* Penjagaan gigi
* Kerap menjalani pemeriksaan mata
* Mengelakkan minuman keras
* Berhenti merokok


Suplement asas Shaklee untuk kencing manis ialah sepertimana berikut:

Selalunya jika anda mempunyai budget lebih anda boleh mencuba Vivix.
Vivix : Sumber anti-oksidan terbaik.

Dalam Vivix ada ramuan yang di panggil resveratrol iaitu daripada buah anggur muscadine, serta Knotweed Jepun. (selain ramuan asas purple carrot dan elderberry)

Apa itu resveratrol?
Resveratrol ialah satu jenis phenol semulajadi yang wujud di dalam tumbuhan anggur terutamanya jenis muskat dan anggur kulit merah serta Knotweed Jepun.
Kajian saintifik menunjukkan resveratrol sangat memainkan peranan dalam memanjangkan usia kerana ia dapat melawan penuaan pada tahap sel! Waah!!

Terdapat 2 cara resveratrol membantu pesakit diabetes/kencing manis:

1. Meningkatkan sensitiviti tubuh terhadap hormon insulin:
Rintangan insulin adalah satu daripada faktor penyumbang utama diabetes/kencing manis. Jika sensitiviti tubuh terhadap insulin dapat ditingkatkan, kita boleh memberhentikan diabetes/kencing manis.
Apabila tubuh kita hilang sensitiviti terhadap insulin, tubuh akan mengeluarkan lebih banyak insulin untuk mengawal aras gula dalam darah. Jadi resveratrol pula mampu meningkatkan sensitiviti tubuh kita terhadap insulin oleh itu mengurangkan amaun insulin yang diperlukan untuk mengawal aras gula dalam darah.

2. Mengaktifkan enzim yang sangat berkuasa dalam tubuh kita.
Untuk mencegah atau menyembuhkan diabetes/kencing manis, satu enzim iaitu dikenali sebagai enzim SIRT1 mestilah diaktifkan yang mana enzim ini bertanggungjawab terhadap rembesan hormon insulin dan enzim.
















Tetapi jika anda tiada cukup budget, anda still mampu untuk mengawal Diabetes. Tedapat beberapa supplement Shaklee yang amat sesuai untuk penghidap Diabetes.



Vitalea Iron Formula : 
  •  Imbangan vitamin dan mineral yang lengkap, Mengandungi imbangan dan mineral yang lengkap

GLA Complex: 
  • Memberi kesan positif kepada diabetic neuropathy, menghalang komplikasi diabetes. Merendahkan gula dalam darah, berkesan untuk diabetes semasa hamil dan usia tua. Meringankan kebas dan kesakitan disebabkan oleh gula darah yang tinggi.
  • GLA adalah satu asid lemak dalam badan yang menukarkan bahan seperti hormon yang dipanggil prostaglandin E1 (PGE1),”kata pakar di University of Michigan Health System (UMHS). Lelaki dan wanita dengan Jenis 1 dan diabetes jenis 2 mungkin mempunyai masalah metabolik yang menghalang badan daripada membuat GLA. Ia boleh mengurangkan gejala-gejala yang berkaitan dengan neuropati diabetes, iaitu masalah saraf yang disebabkan oleh kencing manis.

Alfalfa Complex : 
  • Sumber serat yang membantu menstabilkan gula dalam darah.menstabilkan gula dalam darah

Vitamin C : 
  • Mengukuhkan kapilari dan salur darah, engukuhkan kapilari dan salur darah dalam badan kita

 Zinc Complex : 
  • Membantu penghasilan insulin & pemulihan luka, membantu pengeluaran insulin, mengekalkan fungsi insulin, seterusnya memperbaiki diabetes.

ESP (Energizing Soy Protein) : 
  • Berindeks glisemik (GI) rendah. Sangat sesuai utk pesakit diabetes.membantu mengawal kandungan gula dalam darah dan mengurangkan risiko penghidap diabetes

Sedikit testimoni yang boleh kite share bersama:




B-COMPLEX – menukarkan gula kepada tenaga  
ZINC – menurunkan paras glukos dalam darah   
VITALEA – multivitamin dan mineral keperluan tubuh   
ALFALFA – kaya dengan nutrisi dan mineral surih  
GLA – mengimbangi hormone insulin dan menurunkan kolestrol  
ESP – membekalkan tenaga   
VITA-C – sebagai antioksidan semulajadi
 

Semua supplement ini bagus kerana ia membekalkan nutrisi lengkap membantu mengawal ketidakseimbangan glukosa dan mengekalkan kesihatan secara menyeluruh

Kumpulan sokongan

* Persatuan Diabetes Malaysia (PDM)
* National Diabetes Institute (NADI)
* National Kidney Foundation (NKF)
* EMKAY (Yayasan EMKAY)

Sumber : infosihat.gov.my

With Love,

Afiqah

SID 919489

No comments:

DAFTAR AHLI SHAKLEE

DAFTAR AHLI SHAKLEE

Nama:
Email Address:
No. H/P:
Address:
Enquiry/Order:

Click here to create your own form.

@way2themes